Според една рекламна теорема рекламата трябва да показва решени проблемите и желанията на потребителя. А абсюлютна аксиома е че целевата аудитория трябва да харесва посланието в рекламата, а от там и продуктът който тя предлага.
За българската реклама явно потребителят от златната среда е най-онеправдания. Дилемата на родните реклами, като че ли е дали да снобеят с непроницаемо послание или да следват просташките копнежи на народа. Някак и тук сме сформирали "За" и "Против" байганьовщината. Не можем и не можем да се отърсим от този образ и това си е.
За мен лично и двете крайни залитания са неуспешни за целите, на която и да е рекламна кампания. Изхождайки от моята потребителска камбанария искам да споделя, че и абстракциите, натрапването на интелект и успешен начин на живот (несъобразен с родната реалност), и простотията и порнографията в рекламата са еднакво отблъскващи. И мисля да потвърдя теориата си с поредица от примери:
Първият ми пример е свързан с родната ракия:
Прекрасно дълбокомислено и прочувствено. Листото като лирически герой преминава през цяла България, но на мен лично ми напомня на един друг тип опиат, който не е разрешен по родните ширини. Мекия глас и спокойната музика ми напомнят рекламите на различни видове уиски. А горящия дух на България облят в мека топлина леко ме обърква. Неясно послание. Може би целевата аудитория на рекламата са родните емигранти, но до колко от тях стига рекламния клип и колко от останалата аудитория се жертва заради този абстрактен полет на листото над лелеяната тотковина не е съвсем ясно.
Накратко ракия Грозден - да ти стопли душата. Иде ми да си скъсам ризата като я гледам. Започва умерено до появяването на главния герой брат'чеда, който е разбирача в тази реклама. Стига до "умните изводи на свата за къща, ракия и т.н" и завършва с порнографски коментари за сватята съпроводени от патетичните нотки на Софи Маринова. Да ти се доповръща. Да доста просташка реклама... Вярно че мъжествеността и сексът са добре приемани в рекламата. Но съгласете се с мен, че в тази реклама са заменени с комплексарщина и еснавщина, която някак отблъсква една немалка част от потребителите на ракия, които не харесват "разбирачи като брат'чеда", сексуална примитивност и волен поп фолк, а обичат ракия.
И двете реклами Не ме карат да си купя продукта или да изпитам съпричастност към марката.
Следва продължение
4 коментара:
Листото от първия клип е вид защита срещу потенциалните съдебни претенции за плагиатство, бих казал. Защото останалото в клипа ми е до болка познато. (накрая ми се стори, че е снимано в къщата от сериала "Перла" ;))
Втория дори няма да го коментирам, още ми се повръща.
А би ли коментирала това:
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/banking_and_finance/article6898615.ece
Ако се дивиш за това, че са ползвали youtube.com според мен е нормално все пак пританците са едни от най-големите ползватели на Интернет.
Не го знаех, но е нормално, развита държава са все пак.
Публикуване на коментар